خانه » آموزش ها » آشپزی » طرز تهیه عدسی غذای سفره افطار

طرز تهیه عدسی غذای سفره افطار

طرز تهیه عدسی غذای سفره افطار

طرز تهیه عدسی غذای سفره افطار

مواد لازم ( برای 5 یا 6 نفر ) :

عدس 2 فنجان
کره 100 گرم
پیاز متوسط 2 عدد
تخم مرغ 3 یا 4 عدد
رب گوجه فرنگی یک قاشق سوپخوری

طرز تهیه :

پیاز را خرد کرده و با کره و زردچوبه کمی سرخ کنید. عدس خیس کرده را با 3 لیوان آب داغ به پیاز اضافه کنید و با شعله ملایم بگذارید بپزد. رب گوجه فرنگی را هم کمی در روغن تفت داده و با نمک و فلفل به عدسی اضافه کنید. تخم مرغ ها را شکسته و کم کم به عدسی اضافه کرده و کمی آن را هم بزنید . وقتی تخم مرغ ها سفت شد، عدسی آماده سرو کردن می باشد.
طرز تهیه عدسی غذای سفره افطارنکات تغذیه ای در مورد عدس

عدس احتیاج به خیس کردن ندارد؛ همچنین موقع پخت، نمک اضافه نکنید زیرا باعث سفت شدن آن می شود. نگهداری عدس نیز راحت است ؛ می توان در یک محل خشک و خنک برای مدت زیادی آن را نگه داشت. ولی بعد از یک مدت طولانی، رنگش به مقدار جزئی از بین می رود ولی مزه آن تغییر چندانی نمی کند.

عدس دارای مواد مغذی، فیبر، کربوهیدرات های پیچیده و اسید فولیک است. همچنین کم چربی، کم کالری، بدون کلسترول و به همان نسبت ارزان قیمت می باشد.

ما به ترتیب زیر مواد مغذی موجود درعدس را برایتان بیان می کنیم :

1- اسید فولیک : یکی از مهمترین مواد مغذی موجود درعدس است. اداره بهداشت و سلامتی آمریکا توصیه می کند تمام خانم هایی که نزدیک به زایمانشان است، باید روزانه 400 میلی گرم اسید فولیک دریافت کنند ولی بیشتر افراد این کار را انجام نمی دهند.یک لیوان عدس پخته ، 90 درصد مقدار مورد نیاز اسید فولیک را در روز را تأمین می کند و بیشتر از هر غذای غنی نشده دیگری، اسید فولیک را برای بدن فراهم می کند.

2- آهن: منبع خوبی از آهن است. خصوصاً برای خانم ها که نیاز آهن بدنشان بیشتر است.مصرف عدس به همراه منابع غذایی ویتامینC، باعث جذب بهتر و مؤثرتر آهن در بدن می شود.

(منابع ویتامینC شامل : گوجه فرنگی ، فلفل سبز، کلم بروکلی ، مرکبات یا آبمیوه ها است .)

3- پروتئین: از لحاظ پروتئینی غنی است ، فقط اسید آمینه متیونین درآن کم است . مصرف غلات، تخم مرغ، آجیل و دانه های خوراکی دیگر، گوشت و لبنیات به همراه آن، یک پروتئین کامل وغنی را تشکیل می دهد.

4– فیبرهای محلول: عدس دارای فیبرهای محلول است که این فیبرها مانند یک جاروی زبر، دستگاه گوارش را تمیز می کنند. این نوع فیبر گلوکز( قند) و کلسترول سرم را کاهش می دهد. همچنین نیاز به انسولین را در افراد دیابتی کم می کند. مواد غذایی حاوی فیبر ؛ محلول شامل سبزیجات، جوی دوسر، جو و سبوس جو، میوه ها و انواع لوبیا می باشد.

طرز تهیه عدسی غذای سفره افطار

طرز تهیه عدسی غذای سفره افطار

loading...
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

Copyright Saison.ir © 2015 - Allrights Reserved. سایسون